7.4.2008

3 kk kuntotesti

Tänään oli kuntotesti, joka tehdään noin 3 kk leikkauksesta. Tarkoitus on seurata lihasvoiman ja tasapainon sekä liikkuvuuden kehitystä verrattuna toiseen, ns. terveeseen jalkaan.

Ainahan mun on todettava, että väliin oikeaan polveen sattuu enemmän kuin vasempaan ja oikea jalkahan mulla on se, jota mä oon säästellyt jo vuosia, minkä johdosta vasen on aina ollut se vahvempi, luotettavampi ja tasapainoltaan paljon parempi jalka.

Ensin mitattiin ympärysmittoja ja pohjetta lukuunottamatta erot eivät olleet suuret: ja vasen pohje on siitä akillesleikkauksesta asti ollut aina pienempi kuin oikee anyway.

Sitten fyssari kokeili sen mun eturistisiteen pitävyyttä, kun kerroin, että olin kaatunut Rukalla. Hyvältä vaikutti, joten ei kun testaamaan...

  • Pituushypyssä tulos oli jo reilusti yli 90%, eli vasemmalla jalalla ponnistaen pääsin melkein yhtä pitkälle kuin oikealla jalalla ponnistaessani. (Yleensä tässä vaiheessa pitäis olla vähintään 70% tasoa).
  • Kaheksikkojuoksussa sama juttu, eli tulos noin 90% luokkaa. Ja lisäksi sivuloikat kuulemma näyttivät ihan hyviltä ja sain ponnistettua sivusuuntaan ihan hyvin. (Fyssari kuulosti vähän ihmettelevältä tässä kohden, se ei tiedä, että mun ylipainoisen, keski-ikäisen konttorirotan alla piileeksii entinen loikkatreeni-pujottelilja-monilaji-urheilija).
  • Etureiden ojennusvoimassa tulos tais jäädä vähän 90% alle, mutta ihan ok.
  • Takareiden koukistuksessa käytettiin liian vähäistä vastusta, mikä johti ehkä vähän vääristyneeseen tulokseen: ensinnäkin vasemmalla jalalla jaksoin vääntää lähes 70 kertaa, mutta oikealla sitten 170 ja sittenkin vaan lopetin, joten tulos oli vaan alle 40%. Mutta kyllä mä tunnistan, että takareisi on suhteessa huonompi kuin etureisi tässä jalassa, mutta ei nyt ehkä ihan noin selvästi?!
  • Yhden jalas askelkyykky siten, että takajalka on korokkeella ja tahti tulee annettuna, niin vasemmalla tasapaino ja tahti säilyivät paremmin ja sain suuremman tuloksen kuin oikealla jalalla, jolla rupesin melkein heti horjuilemaan.

Ite oli aika tyytyväinen tuloksiini ja sain taas intoa treenata lisää. Nyt saa siis jo puntilla treenata yhdellä jalalla reiden ojennusta ja koukistusta - yhdellä jalalla kerrallaan sen takia, ettei vielä laittais liikaa painoa.

Ei kommentteja: